Specjalista ds. IT poszukiwany

Firma by mogła się rozwijać i zarabiać potrzebuje specjalistów z poszczególnych branż. Jednak coraz częściej w każdej spółce zatrudnia się informatyków – w zależności od specyfiki firmy – programistów, administratorów, analityków, architektów czy Project Managerów. Jest to dość specyficzna grupa docelowa. Szczególnie trudno pozyskać ich do pracy w firmie informatycznej. W jaki więc sposób pozyskać specjalistę ds. IT do zespołu?

Podstawowymi założeniami dotyczącymi poniżej zaprezentowanych działań są:

  • pozyskanie specjalistów z branży IT – programistów, administratorów, analityków, architektów, Project Manager’ów, osób z wykształceniem technicznym,
  • zwiększenie rozpoznawalności Spółki wśród osób poszukujących pracy w branży IT, jak również wśród pracowników IT, którzy w przyszłości mogą chcieć zmienić pracę,
  • przygotowanie efektywnych struktur i kanałów dotarcia do przyszłego pracownika,
  • budowa wizerunku profesjonalnej firmy.

Działania te mają na celu:

  • nawiązanie kontaktów z specjalistami z branży IT, określone jako stały wzrost liczby przesłanych CV do bazy spółki,
  • wygenerowanie dużej liczby zewnętrznych zapytań o możliwość pracy w firmie, zarówno za pośrednictwem Internetu, jak i tradycyjnych kanałów (telefon, kontakt osobisty),
  • utrzymywanie relacji i dostarczanie potencjalnym pracownikom Spółki informacji na temat etapów rekrutacji,
  • pozyskanie specjalistów z branży IT,
  • budowa portfolio zrealizowanych projektów.

Plan działania

Informatycy są jedną z czterech grup (obok handlowców, osób do obsługi klienta czy finansistów) najczęściej poszukiwaną przez pracodawców. W przeciągu III kwartału 2014 roku ukazało się na portalu rekrutacyjnym Pracuj.pl niemal 14,5 tys. ofert pracy. Szukano głównie programistów, jednak coraz więcej pracy jest również dla architektów IT (wzrost zapotrzebowania o 25% względem II kwartału)[1]. Polska nie od dziś jest zagłębiem programistycznym co przekłada się na tak dużą liczbę ofert. To natomiast na wyśrubowane oczekiwania zarówno finansowe, jak i pozapłacowe specjalistów ds. IT.

Mając na uwadze powyższe działania dotyczące pozyskania nowych pracowników w krótkim terminie (do 3 miesięcy) obejmować powinny:

  • Przygotowanie rzetelnej oferty pracy na portalu rekrutacyjnym

Niemal 1,7 mln użytkowników korzysta z portalu Pracuj.pl – jest to najpopularniejszy serwis rekrutacyjny w kraju z niemal 48,5 mln odsłon[2]. Codziennie pojawia się na nim od kilku do kilkudziesięciu ofert pracy. Dlatego by się wyróżnić należy przygotować pełną ofertę pracy – zarówno pod kątem oczekiwanych umiejętności kandydata, jak i oferowanych warunków pracy i płacy. Mile widziane są świadczenia dodatkowe.

Warto skorzystać również z branżowych portali rekrutacyjnych jak nofluffjobs.com. Jest to strona dedykowana wyłącznie specjalistom z branży IT dlatego wystawiając tam ogłoszenie o pracę mamy pewność, iż dotrze ona do bardzo wąskiego, wyselekcjonowanego grona odbiorców.

Celem wystawienia ogłoszenia na portalu Pracuj.pl oraz nofluffjobs.com jest zebranie jak największej ilości zgłoszeń osób zainteresowanych pracą w spółce, a następnie przeprowadzenie postępowania rekrutacyjnego.

  • Aktywne poszukiwanie potencjalnych pracowników poprzez portale społecznościowe dot. pracy

LinkedIn oraz GoldenLine to zdecydowanie dwa najpopularniejsze w Polsce serwisy społecznościowe dotyczące pracy i kariery. W obu portalach najwięcej odwiedzających stanowi grupa w wieku od 25 do 34 lat co stanowi naszą grupę docelową. Niemal 24% korzystających z serwisu to mieszkańcy dużych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców), a także osoby z wyższym wykształceniem (ponad 49%)[3]. Tym samym warto wyszukać osoby spełniające kryteria Spółki w zakresie pracownika danego działu i nawiązać z nimi osobisty kontakt. Bowiem personalnie przedstawiona oferta pracy ma większe szanse na zainteresowanie, jak również przeczytanie.

Celem tych spersonalizowanych działań jest zainteresowanie poszczególnych osób ofertą pracy a także udzielenie odpowiedzi osobom, które już np. złożyły ofertę a nie otrzymały żadnej odpowiedzi. Celem jednak nadrzędnym jest zebranie CV poszczególnych kandydatów, a następnie przeprowadzenie postępowania rekrutacyjnego.

  • Obecność Spółki na forach internetowych

Z for internetowych korzysta bardzo wiele osób – szczególnie specjalistów IT. Każda branża ma swoje fora, które tętnią życiem – są często odwiedzane, posty są wielokrotnie komentowane. Dlatego też warto na tych głównych, jak choćby stackoverflow.com dać ogłoszenie o pracę dla poszczególnych specjalistów. Z pewnością dotrze ono do wyselekcjonowanej grupy odbiorców.

Celem wystawienia ogłoszenia na forach internetowych jest zebranie jak największej ilości zgłoszeń osób zainteresowanych pracą w spółce, a następnie przeprowadzenie postępowania rekrutacyjnego.

  • Zapewnienie odpowiedniej oprawy wizualnej Spółki

Potencjalny poszukujący pracę wyrabia sobie opinię o firmie już w kilku pierwszych sekundach. To, co przemówi do niego jako pierwsze, to wygląd strony internetowej.

Strona internetowa Spółki powinna być czytelna oraz prosta w obsłudze. Powinny być na niej zaakcentowane korzyści płynące z pracy w firmie (mówimy tu o stronie pod kątem ściśle rekrutacyjnym), formularz aplikacyjny na dane stanowisko oraz dane kontaktowe Spółki. Powinny być  zachowane wszelkie zasady usability, a także ciekawa forma graficzna.

Warto pomyśleć nad dodaniem informacji jaki jest profil idealnego kandydata, jakie jest minimum wiedzy by aplikować, a także jakie umiejętności będą dużym plusem podczas rekrutacji. Dobrze widziane jest również poinformowanie o możliwych zarobkach – zgłoszą się wtedy tylko te osoby, które są nimi zainteresowane.

Celem zamieszczenia ogłoszenia o pracę na stronie internetowej Spółki jest pozyskanie kandydatur, jak również posiadanie landing page dla innych działań (opisanych zarówno powyżej, jak i poniżej).

  • Aktywizacja pracowników spółki w zakresie znalezienia nowego pracownika

Grupa specjalistów ds. IT, jak większość grup społecznych jest dosyć wąska i dobrze sobie znana. Tym samym warto zadbać by pracownicy Spółki wiedzieli o tym, że w chwili obecnej poszukiwani są fachowcy do firmy. Przyjęło się, że pracownik, który poleci osobę, którą firma zatrudniła otrzyma premię pieniężną –  warto o nią zadbać by była odpowiedniej wysokości. Przy kolejnych rekrutacjach wystąpi wyższe prawdopodobieństwo, iż przeznaczy firma na rekrutację mniejsze zasoby czasowe oraz finansowe. Natomiast pracownicy zadowoleni z tego, że pracują w sobie znanej grupie będą na dłużej związani ze spółką.

Celem jest pozyskanie pracownika z polecenia – zebranie CV a następnie przeprowadzenie postępowania kwalifikacyjnego.

W przypadku pozyskiwania pracowników w trybie ciągłym warto również rozważyć na dłuższą metę:

  • Uczestnictwo bądź partnerstwo w dużych konferencjach na polskim rynku IT

Pracownicy firmy w celu zwiększenia rozpoznawalności Spółki oraz kreowania eksperckiego wizerunku, powinni występować jako prelegenci podczas tematycznych kongresów, konferencji, czy szkoleń organizowanych przez podmioty zewnętrzne. Wydarzenia te powinny być starannie dobrane – tzn. powinny być organizowane na wysokim poziomie, o tematyce jak najbardziej zbliżonej do core biznes’u Spółki a także (choć może nie najważniejsze) w przedsięwzięciach szeroko promowanych medialnie. Warto również rozważyć wszelkiego typu eventy organizowane przez uczelnie wyższe, których tematyka jest związana z internetem.

Warto zwrócić uwagę na szkolenia organizowane w największych miastach Polski. Celem nadrzędnym jest przedstawienie Spółki jako eksperta w branży IT i pozyskiwanie zarówno klientów dla przedsiębiorstwa, jak również zwiększać bazę potencjalnych pracowników firmy. Wybór wydarzeń, w których Spółka powinna uczestniczyć determinuje tematyka oraz uczestnicy – potencjalni klienci i pracownicy firmy.

Podczas każdego wystąpienia powinna paść informacja o poszukiwaniu współpracowników.

  • Organizację własnych konferencji

Konferencje i szkolenia organizowane przez Spółkę powinny być na najwyższym możliwym poziomie – zarówno pod względem merytorycznym, jak i organizacyjnym. Mogą być wykonywane zarówno wewnętrznie (dla danego działu w firmie, kilku pracowników), jak i zewnętrznie (organizacja szkolenia dla wszystkich chętnych). Wizerunek merytoryczny można wzmocnić poprzez nawiązanie współpracy z patronami medialnymi, którzy pozyskają uczestników. Patroni medialni (np. największe portale internetowe w Polsce) oraz merytoryczni (np. największe spółki z branży IT lub pozyskiwania kapitału) przyczynią się do wzrostu atrakcyjności szkolenia. Spowoduje to także większą kampanię promocyjną Spółki, co może przełożyć się na wzrost podpisanych kontraktów a także zwiększenia liczby chętnych do pracy w firmie (widoczna informacja na stronie internetowej Spółki o poszukiwaniu współpracowników).

  • Pozycjonowanie strony internetowej

Potencjalny klient jak usłyszy o danej firmie od znajomych lub zobaczy jej logotyp w internecie zawsze sprawdzi ją w Internecie. Wobec czego ważne jest, by strona www Spółki była zaprojektowana w sposób ciekawy i przykuwający wzrok, a treści były napisane językiem zrozumiałym dla każdego potencjalnego klienta/pracownika. Równie ważne są aktualne treści na stronie, które powinny być na bieżąco aktualizowane. Niezależnie od jakości informacji zawartych na stronie www ważne jest jej wypozycjonowanie. Jest to długofalowy proces wspomagający inne działania marketingowe. Wysokie pozycje słów lub fraz wyszukiwanych w internecie mogą przełożyć się na pozyskanego pracownika lub klienta. Celem pozycjonowanie jest dotarcie z informacją do osób, które byłyby potencjalnie zainteresowane usługami firmy, jak również  do osób, które miały już kontakt ze spółką ale np. nie pamiętały dokładnej nazwy spółki, czy np. zgubiły wizytówkę z kontaktem. Niezależnie od motywu poszukiwania firmy, ważne by była ona łatwo odnajdywalna w internecie.W przypadku ciągłego poszukiwania pracownika ważne jest by informacja o tym była w widocznym miejscu na internetowej stronie głównej (a także by zawierała wszystkie niezbędne informacje).

  • Zwiększanie rozpoznawalności firmy poprzez publikacje i wysyłkę do mediów (zarówno nowych, jak tradycyjnych)wypowiedzi przedstawicieli Spółki i eksperckich treści

Na stronie www Spółki powinny być umieszczane merytoryczne treści w postaci artykułów, wypowiedzi eksperckich, czy wywiadów, w tym głównie artykuły pisane przez pracowników Spółki. Teksty opisujące daną kwestię wysyłane będą do przygotowanej wcześniej branżowej bazy mediów. Publikowane artykuły mogą przyczynić się do zwiększenia rozpoznawalności Spółki a także do jeszcze lepszego wypozycjonowania strony www firmy. Artykuły tworzone przez pracowników firmy – doświadczonych specjalistów – sygnowane logotypem firmy, są skutecznym sposobem kreowania wizerunku i umożliwiają dotarcie do dużej grupy potencjalnych klientów. Ten sposób pojawiania się w mediach jest nie tylko tanim czy wręcz darmowym sposobem promocji, ale przede wszystkim efektywnym. Ważne jest by artykuły były pisane na odpowiednim, wysokim i merytorycznym poziomie oraz by były wysyłane w miarę możliwości regularnie. Jest to metoda, która prezentuje firmę w roli eksperta. Pomimo wciąż rosnącego czytelnictwa w Internecie, popularne jest również czytanie prasy branżowej (drukowanej).

Należy zabiegać by eksperckie treści ukazywały się raz na dwa tygodnie w dziale pressroom oraz były wysyłane do bazy mediów. Należy wykorzystać również dobre kontakty z portalami specjalizującymi się w branży lub posiadającymi działy poświęcone IT. Co ważne – osoba zainteresowana pogłębieniem tematu będzie poszukiwać dalej informacji – głównie u autora tekstu. Tym samym wejdzie na stronę internetową spółki i może dowiedzieć się o rekrutacji.

Agnieszka Klejne

[1] Raport Pracuj.pl „Rynek Pracy Specjalistów w III kwartale 2014”, 21.10.2014

[2] Megapanel PBI/Gemius, sierpień 2014

[3] Megapanel PBI/Gemius, sierpień 2014

No Comments Yet.

Leave a comment

You must be Logged in to post a comment.